En innføring i lenker og lenkebygging i SEO


Når man snakker om SEO og det å rangere høyere hos søkemotorene, så er gjerne lenkebygging det mest sentrale. Og det er kanskje ikke så rart. Man kan sammenligne lenking på nettet som veier i den virkelig verden – det er de sørger for å skape et sammenkoblet nettverk. Du som webmaster for et nettsted kan dra nytte av disse veiene, ved å skape naturlige koblinger og sørge for at det finnes så mange veier som mulig inn til nettstedet ditt.

Så enkelt kan det forklares. Helt siden tidlig på 2000-tallet, har søkemotorene brukt lenker for å vurdere hva som er bra innhold på nettet og hva som ikke er det. De komplekse algoritmene bruker lenkene som en viktig del av plasseringen til et nettsted i søkeresultatene. Antallet lenker til et nettsted er med på å fortelle hvor populært det er, og lenker fra anerkjente nettsteder betyr langt mer enn mindre nettsteder som spyr ut irrelevante lenker i hytt og gevær.

Allerede nå begynner det kanskje å bli mye å ta grep om, så vi skal gå igjennom alt du behøver å vite om lenkebygging i flere steg. Det første du må kunne, er å skille mellom innlenker (nettsteder som lenker til deg) og utlenker (nettsteder du linker til).

Grunnleggende om lenking og lenkebygging

Vi nevnte det så vidt innledningsvis, og skal nå snakke mer om verdien av lenker. Det er ikke slik at det bare er å pøse ut en lenke på et tilfeldig nettsted, og tro at den skal dra nettstedet ditt oppover i resultatene. Jo større nettsted som lenker til deg, jo bedre er det. Ta for eksempel Wikipedia. Det har flere titalls tusener med nettsteder som lenker til det, noe som gjør at Google anser det som et meget populært nettsted. Hvis du får en link fra Wikipedia, så vil det bety at ditt nettsted har fått en god omtale i Googles øyne.

Videre så er relevante lenker noe å bite seg merke i. Det er vanskelig å bevise og søkemotorer som Google vil naturligvis ikke utgi noen oppskrift på hvordan man skal bygge lenker, men undersøkelser har vist at relevante lenker betyr mer enn tilfeldige. Driver du for eksempel en matblogg der du skriver om intet annet enn mat, så vil en lenke fra en stor portal som MatPrat.no være gull verdt.

Dessuten vil ankerteksten på lenkene dine være sentral for betydningen. Ønsker du å rangere høyt på søkeordet «norske kredittkort», så er det viktig at du har mange innlenker der teksten på lenken er den nevnte frasen. Et godt eksempel på at dette faktisk fungerer, er å gjøre et søk på Google etter «click here». Da vil du se at flesteparten av resultatene på førstesiden ikke har noe med søkeordet å gjøre, men har havnet der rett og slett fordi mange har lenket til de med den nevnte ankerteksten. Fiffig, ikke sant?

Andre ting som er verdt å tenke på når det kommer til lenkebygging, er sosiale medier. Søkemotorene belønner deg ikke like mye for slike lenker, men de blir lagt merke til. Derfor bør man alltid spre innholdet så godt man kan. Det er også viktig å oppdatere lenker over tid. Man kan ikke bare gjøre det i starten, for søkemotorene vil belønne deg for såkalte «freshness». Får du jevnlig nye lenker, så vil Google anse nettstedet ditt som mer populært og belønne deg over tid.

links

En tre-trinns-pyramide

Nå som du vet alt dette, er det egentlig bare å begynne lenkebyggingen. Men vær klar over at dette kanskje er det vanskeligste innenfor SEO. Ingen vil gi deg lenker gratis, og Google kan straffe deg dersom de oppdager at du betaler for dem. Dessuten kan det være meget dyrt å kjøpe lenker, så man er nødt til å ha et nettverk av kontakter der man kan spre lenkene sine.

Kort oppsummert, så kan man utøve lenkebygging for SEO med disse tre trinnene:

1)  Naturlige linker. Disse er absolutt de beste linkene, og de er helt gratis. Her er det ikke noe du kan gjøre, annet enn å sørge for at du har såpass bra innhold at andre vil finne det naturlig å lenke til de. Er du flink til å spre innholdet ditt i sosiale medier og lignende, så kan du garantere at noen webmastere plukker det opp og gir deg litt gratis SEO-juice.

2)  Manuell lenkebygging. Send inn nettstedet ditt til kataloger, send en e-post til en blogger og spør om en link, eller send en høflig e-post til et relevant nettsted og spør om de kan lenke til siden din. Her er det bare fantasien som setter grenser. Det er også populært å betale for lenker, og da vil de fleste nettsteder være langt mer medgjørlige.

3)  Lag lenkene selv. Oppsøk gjestebøker, diskusjonsforum eller kommentarfelt. Disse lenkene oppfattes av søkemotorer, men vil bli regnet som spam dersom det er for mange. Derfor gjelder det å kun poste lenker i naturlige situasjoner, gjerne hvis nettstedet ditt er relevant til innlegget du kommenterer.

Da skulle du være godt rustet til å begynne lenkebyggingen. Som du skjønner er det lite hokus-pokus som kan gjøres her, og slik er det generelt med SEO.

Kommentarer til dette

Nyeste innlegg fra SEOartikler:

10 essensielle tips for å forbedre SEO for finansielle sammenligningssider

Search Engine Optimization (SEO) er avgjørende for å forbedre synligheten til en finansiell sammenligningsside og […]

Hvordan skrive en artikkel

Mange sitter på skrivekunnskaper som er over gjennomsnittlig gode, men sliter allikevel med å produsere […]

Fem tips til SEO for blogg og bloggere

Driver du egen blogg, der du ønsker å klatre i søkeresultatene? Da nytter det som […]

Ingen kan garantere deg førsteplass i Google

Det finnes mange SEO-eksperter der ute, og etter hvert som søkemotorene har blitt stadig viktigere […]

Dette sier Google om SEO og søkemotoroptimalisering

Google er selve guden av alle søkemotorer, og de fleste vil lytte til hva giganten […]