Dette sier Google om SEO og søkemotoroptimalisering


Google er selve guden av alle søkemotorer, og de fleste vil lytte til hva giganten har å si når det gjelder SEO. Hvis man antar at Google selv ikke vil ut med hele oppskriften på hvordan man kan utføre god SEO, så er det helt riktig. Til gjengjeld så har de kommet med en enklere guide som forteller deg som webmaster et par enkle tin du kan gjøre for at nettstedet ditt skal komme bedre ut i søkeresultatene.

Søkemotoren ønsker naturligvis at du skal utøve god SEO – det betyr jo tross alt «Search Engine Optimization» – så dersom du har et godt, optimalisert nettsted, så gjør du jo jobben enklere for Google. Det er nok noe av årsaken til at de har laget denne korte guiden (PDF), som tar for seg de enkleste stegene for deg som er webmaster.

Vi har under her løst oversatt guiden, slik at norske webmastere kan komme i gang med SEO.

Se bra ut i søkeresultatene

Et av de viktigste punktene med SEO, er at man ser bra ut i søkeresultatene. Kundene vil ikke klikke seg inn på nettstedet ditt med mindre du har en seriøs og informativ beskrivelse, samt en URL-adresse som står i stil til den bransjen du opererer i.

Derfor er tittelen viktig. Pass på at forsiden din ikke heter «Forsiden», men det fulle navnet til bedriften din, for eksempel «Lailas grønne blomster». Det er nemlig denne tittelen Google henter inn i søkeresultatene, og du kan selv se et eksempel nedenfor på hvor tåpelig det ser ut.

Domenenavnet betyr mye. Det er ingen hemmelighet at domenenavnet betyr mye for hvor du havner i søkeresultatene, og det er en ekstremt viktig del av SEO. Vårt mål er å rangere høyt på søkeordet «SEO artikler» i Google, og da spiller domenenavnet vårt en viktig rolle. Det er også viktig at undersidene har en enkel og beskrivende tekst, som «seoartikler.no/guider/» fremfor «seoartikler.no/category=13».

META-beskrivelser er viktige. Samtidig som META-tagger er døde, så er beskrivelsen fortsatt svært viktig. Det er denne Google bruker for å vite hva den skal vise i søkeresultatene. Dette er en SEO-jobb som webmasteren selv kan gjøre, og bruker du WordPress finnes det mange innstikk som hjelper deg med å legge til beskrivelsen på hvert eneste innlegg.

googlenot

Bilder er også viktige

Det mange ikke tenker på når de gjør SEO for en nettside, er at det ikke bare er teksten som gjelder. Bildesøk blir stadig større på Google, og for at de skal kunne hente relevante bilder fra nettstedet ditt, er det viktig at du gjør en god jobb med bildene. Her følger et par enkle tips.

  1. Gi bildene navn som beskriver innholdet, og de bør være korte.
  2. Benytt deg av HTML-attributtet «alt» for å hjelpe Google med en bildebeskrivelse
  3. Skriv alltid bildetekst til bildene – og skriv heller tekst som HTML i stedet for på bildet

Det siste tipset til Google er å holde nettstedet oppdatert. Et nettsted som ikke oppdateres jevnlig, vil raskt falle i søkeresultatene. Derfor er det ekstremt viktig å pøse på med nytt innhold i et jevnt tempo, samtidig som det bør være relevant. Husk at du ikke bare produserer innhold for SEO, men for å gi nytte til brukeren!

Kommentarer til dette

Nyeste innlegg fra SEOartikler:

Hvordan skrive en artikkel

Mange sitter på skrivekunnskaper som er over gjennomsnittlig gode, men sliter allikevel med å produsere […]

Fem tips til SEO for blogg og bloggere

Driver du egen blogg, der du ønsker å klatre i søkeresultatene? Da nytter det som […]

Ingen kan garantere deg førsteplass i Google

Det finnes mange SEO-eksperter der ute, og etter hvert som søkemotorene har blitt stadig viktigere […]

Dette sier Google om SEO og søkemotoroptimalisering

Google er selve guden av alle søkemotorer, og de fleste vil lytte til hva giganten […]

Slik gjør du en SEO-konkurranseanalyse

Dersom du har drevet med webutvikling en stund, så har du kanskje opplevd at du […]