En innføring til SEO på nett


Har du ikke vært borti SEO før, eller behøver du bare få en skikkelig forklaring på hva det dreier seg om? Da bør du lese denne innføringsartikkelen, som tar for seg det grunnleggende innenfor søkeoptimalisering av nettsteder. Dette er et fag der fasiten ikke er kjent, men hvor man må prøve seg frem for å finne ut hva som fungerer. Dog finnes det alltid noen teknikker og «juksemetoder», noe du nå skal lære mer om.

Har du ikke vært borti SEO før, eller behøver du bare få en skikkelig forklaring på hva det dreier seg om? Da bør du lese denne innføringsartikkelen, som tar for seg det grunnleggende innenfor søkeoptimalisering av nettsteder. Dette er et fag der fasiten ikke er kjent, men hvor man må prøve seg frem for å finne ut hva som fungerer. Dog finnes det alltid noen teknikker og «juksemetoder», noe du nå skal lære mer om.

SEO – Search Engine Optimization – er altså en måte å forbedre nettstedet ditt på slik at du langsiktig kan øke trafikken som kommer fra nettets søkemotorer. Noe av det som gjør det spennende å drive med SEO, er at det finnes svært mange aspekter ved det, og man oppdager stadig nye måter som kan hjelpe nettstedet ditt å øke på søkeresultatene i for eksempel Google.

Eksempler på ting som kan bety noe for din rangering, er ordene du bruker på nettsiden din, hva artiklene inneholder og hvordan de er formulert, og hvordan lenkestruktur du benytter deg av. Dessuten vil det være ekstremt viktig å linke ut til seriøse nettsteder, samtidig som viktige nettsteder lenker til deg.

Enkelt forklart så dreier SEO seg om å tilrettelegge nettstedet slik at søkemotorene forstår det. I praksis kan det være vanskelig, ettersom man vanligvis bygger nettstedet for leseren. Dog finnes det mange gode triks og knep for å optimalisere nettsider for begge «målgruppene». Denne innføringen vil ikke ta for seg akkurat hvordan man gjør de ulike grepene, men kan heller ansees som en introduksjon til SEO-faget.

Hvorfor nettstedet ditt behøver SEO

Hvis du tenker deg om – hvor kommer all trafikken til nettstedet ditt? Hvis du sporer besøkende via for eksempel Google Analytics, så vil du kunne se at enkelte kommer fra sosiale medier, andre kommer inn via en annen nettside, mens mye av trafikken vil komme fra søkemotorer. Dette er en primære måten for internettbrukere å finne det de leter etter på, og hvis du ikke er synlig der, så vil du heller ikke få besøkende. Det hjelper ikke med en liten link på Startsiden.no for at du skal drive business – her skulle man helst vært på førstesiden av søkeresultatet i Google.

Overnevnte utsagn gjelder uavhengig av hvilken bransje du driver i. Søkemotorer, og da spesielt Google, er den viktigste kilden for trafikk til nettstedet ditt.

I tillegg er trafikken som kommer fra søkemotorer unik. Med det mener vi at besøkende som kommer via et søkemotorsøk, kommer til nettstedet ditt i leten etter noe. Forhåpentligvis finner de akkurat det de leter etter, noe som fører til for eksempel handling eller klikk på relevante annonser. Du vil ha langt større effekt av en besøkende som kommer til nettstedet ditt via et relevant søkemotorsøk, fremfor en som kommer fordi en kamerat postet en «kul lenke» på Facebook.

Søkemotorene ønsker at du praktiserer SEO

Du er helt sikkert imponert over søkemotorene og hva de får til med sine svært komplette søkefunksjoner, men de kunne ikke klart det uten deg. Søkemotorene er smarte, men ikke så smarte at de klarer å forstå nettstedet ditt uten litt hjelp fra den som lagde det – eller noen som kan faget. For de store søkemotorene har etter hvert blitt kjent med mange av triksene som SEO-folk prøver seg på for å rangere høyere, og kan derfor enten straffe eller belønne deg når du utøver SEO.

Gjøre SEO-jobben selv

Er du webutvikler og har god greie på nettsider, så er det egentlig ingenting i veiene for å drive med SEO selv. Det finnes mange innstikk til de forskjellige CMS-plattformene, og man kan ved å lese seg opp på nettet lære mye om faget. Det er enkelt å forstå de mest basiske grepene man kan gjøre i SEO, men det er en kompleks verden som man kan bruke årevis på å forstå. Derfor anbefaler vi at man begynner i det små, for eksempel ved å produsere SEO-artikler og fokusere på lenkebygging. Vi anbefaler at man kjøper SEO-artikler fra noen som kan det, slik at resultatet faktisk blir gjeldende i Google.

Det er også viktig at man har tålmodighet dersom man skal praktisere SEO. Man kan ikke forvente at nettstedet har klatret i søkemotorresultatene over natta, men det er snakk om et langtidsprosjekt. For mange holder det å produsere relevant innhold for å klatre høyere, men det vil uansett være fordelaktig om nettstedet er optimalisert i søkemotorenes øyne.

Hva nå?

Om du har skjønt hva begrepet SEO dreier seg om, så anbefaler vi deg å lese videre i vårt artikkelarkiv. Vi oppdaterer jevnlig med nye tips og triks, og produserer fullverdige guider som kan hjelpe deg med å få et SEO-vennlig nettsted. Kom gjerne med spørsmål nedenfor, så skal vi forsøke å svare så godt vi kan.

Les forrige innlegg:

Kommentarer til dette

Nyeste innlegg fra SEOartikler:

Hvordan skrive en artikkel

Mange sitter på skrivekunnskaper som er over gjennomsnittlig gode, men sliter allikevel med å produsere […]

Fem tips til SEO for blogg og bloggere

Driver du egen blogg, der du ønsker å klatre i søkeresultatene? Da nytter det som […]

Ingen kan garantere deg førsteplass i Google

Det finnes mange SEO-eksperter der ute, og etter hvert som søkemotorene har blitt stadig viktigere […]

Dette sier Google om SEO og søkemotoroptimalisering

Google er selve guden av alle søkemotorer, og de fleste vil lytte til hva giganten […]

Slik gjør du en SEO-konkurranseanalyse

Dersom du har drevet med webutvikling en stund, så har du kanskje opplevd at du […]