Fem tips for søkevennlige artikler


Å skrive er en kunst – å skrive tekster som skal leses av datamaskiner er en annen kunst. Det å skrive tekster som skal leses både av maskiner og mennesker er kanskje den mest kompliserte kunsten av dem alle, ettersom mennesker og maskiner er ganske så forskjellige. Allikevel er det ingen umulighet, og du kan ved å følge disse fem tipsene komme langt på vei med å skrive SEO-vennlige artikler.

Tipsene vi nå skal oppsummere er veldig generelle, men kan gi deg en fin pekepinn på hva som skal til for å skrive en bra SEO-artikkel. Det du må tenke på er at artikkelen skal gi mening for mennesker (slik som enhver artikkel bør), men samtidig også tilpasses søkemotorer som Google.

Velg nøkkelord, og ikke overbruk det

Når du skriver en tekst rettet mot søkemotorer, så må du først og fremst velge et søkeord du ønsker at søkemotoren skal fange opp. La oss si at du selger bildeler, og vil ha økt salg i fylket Telemark. Da vil nøkkelordet ditt være «bildeler Telemark», og dette må gå igjen i teksten(e) du skriver. Samtidig er det viktig å ikke overbruket frasen, og de fleste eksperter på SEO anbefaler at man har en nøkkelordintensitet på mellom 1 til 3%.

Det betyr at maksimalt 3 prosent av ordene i teksten kan være nøkkelordet ditt. Da er man sikker på at Google ikke oppfatter teksten som kunstig, og straffer nettstedet ditt. Det finnes mange verktøy, som denne, som gjør denne jobben for deg.

Plasser nøkkelordet jevnt over.

En grei huskeregel kan være at man bruker nøkkelordet maks én gang per avsnitt. Må man bruke det mer, så vil det lønne seg å prøve å bøye ordet eller bruke synonymer. Dessuten vil det også være viktig å ha nøkkelordet synlig i både innledning, META-beskrivelse samt tittel. Mange mener også at nøkkelordet bør være plassert i H2- eller H3-overskrifter, så dette bør gjøres så lenge det kan gjøres på en naturlig måte.

Ha en plettfri tekst.

Noe av det verste mennesker vet, er journalister som har skrivefeil eller faktafeil i artikkelen. Dette må naturligvis unngås, men ikke bare av den grunn. En tekst som er full av skrivefeil vil bli ansett av Google og andre søkemotorer som spam. Algoritmene sjekker også om setningsoppbyggingen og formuleringene er gode, slik at tjenester som Google Translate ikke vil fungere. Kan du ikke skrive grammatisk korrekte tekster selv, så foreslår vi at du setter det bort til noen som kan SEO-artikler.

Ha en naturlig lengde på teksten.

Enkelte tekster er lange, mens andre er korte. Ikke heng deg opp i antall ord. Bruk de ordene som er nødvendig for å forklare problemstillingen, men ikke bruk unødvendige ord bare for at du skal få en lang artikkel. Dog vil artikler med en ordlengde på minst 250 ord ha best effekt, og gjerne mer. Alt avhenger av hva du skriver om, og dersom det skal gi mening også for mennesker som leser teksten, så bør den heller ikke være for lang.

Bruk relevante lenker i teksten din.

Når du skriver om en tjeneste eller henviser til noe, så er det viktig å legge inn en lenke. Søkemotorene elsker tekster som lenker til relevant stoff, så det bør man gjøre så lenge det lar seg gjøre. Overdriv naturligvis ikke lenkingen heller, men finn en naturlig balanse med lenker til store og anerkjente nettsteder som du tror leseren kunne hatt nytte av. Tenk selv – ville du synes det var nyttig med en lenke akkurat her?

Kommentarer til dette

Nyeste innlegg fra SEOartikler:

10 essensielle tips for å forbedre SEO for finansielle sammenligningssider

Search Engine Optimization (SEO) er avgjørende for å forbedre synligheten til en finansiell sammenligningsside og […]

Hvordan skrive en artikkel

Mange sitter på skrivekunnskaper som er over gjennomsnittlig gode, men sliter allikevel med å produsere […]

Fem tips til SEO for blogg og bloggere

Driver du egen blogg, der du ønsker å klatre i søkeresultatene? Da nytter det som […]

Ingen kan garantere deg førsteplass i Google

Det finnes mange SEO-eksperter der ute, og etter hvert som søkemotorene har blitt stadig viktigere […]

Dette sier Google om SEO og søkemotoroptimalisering

Google er selve guden av alle søkemotorer, og de fleste vil lytte til hva giganten […]