Unngå straff fra Google på annonselenker


Google er veldig klare i sin tale hva de synes om det å betale for lenker. Det er for øvrig ikke bare Google som utøver denne praksisen, men også Yahoo og Bing kan straffe nettstedet ditt dersom de oppdager at du har lenker på nettstedet ditt som er betalte. I mange tilfeller kan det være vanskelig å oppdage, men typiske affiliate-lenker og annonselenker er ganske tydelige. Derfor gjelder det å markere de slik at man ikke straffes for juks med SEO.

Du kan selv lese hvordan Google og andre søkemotorer straffer deg for å kjøpe lenker, men problemstillingen gjelder også for deg som er webmaster og har annonselenker i artiklene dine.

Mange bruker annonseprogrammer som TradeDoubler og EuroAds for å selge annonser via tekstlige innlegg på nettstedene sine. Det er overhodet ingenting i veien med det, og det mener heller ikke Google. Derfor gjelder det å markere lenkene på riktig måte, slik at søkemotorene ikke kan oppfatte dette som et forsøk på å trikse med SEO.

Og det gjør du ved å legge til attributten rel=’nofollow’ på lenkene det gjelder:

Det som da skjer, er at Google ikke vil følge lenken videre, og følgelig ikke gi noe gratis juice til annonsørene du reklamerer for. Dette er spesielt viktig for deg som nettsted, og vil heller straffe deg fremfor annonsøren dersom du ikke følger praksisen!

Du kan forøvrig lese mer om hvordan søkemotoren straffer slike lenker på Googles egne sider for webmastere.

Kommentarer til dette

Nyeste innlegg fra SEOartikler:

Hvordan skrive en artikkel

Mange sitter på skrivekunnskaper som er over gjennomsnittlig gode, men sliter allikevel med å produsere […]

Fem tips til SEO for blogg og bloggere

Driver du egen blogg, der du ønsker å klatre i søkeresultatene? Da nytter det som […]

Ingen kan garantere deg førsteplass i Google

Det finnes mange SEO-eksperter der ute, og etter hvert som søkemotorene har blitt stadig viktigere […]

Dette sier Google om SEO og søkemotoroptimalisering

Google er selve guden av alle søkemotorer, og de fleste vil lytte til hva giganten […]

Slik gjør du en SEO-konkurranseanalyse

Dersom du har drevet med webutvikling en stund, så har du kanskje opplevd at du […]