Enkle triks for bedre SEO med WordPress


Bruker du WordPress som CMS for din nettside? Da er du allerede godt på vei hva positiv SEO angår, men det er enda ikke slik at du bare kan installere systemet og tro at du automatisk vil flyge til vers i søkemotorer som Google og Bing. Derimot kan du ved å følge denne enkle guiden, sørge for at du ved noen få minutters arbeid øker sjansene for en god plassering i søkeresultatene.

Det er nemlig dønn viktig å sette opp WordPress-nettstedet skikkelig, slik at du og Google snakker samme språk. Mye av dette er som nevnt innledningsvis gjort automatisk, men en del må forandres av deg manuelt.

Og da gjelder det å vite hva man skal endre. Her er våre syv beste tips for bedre SEO med WordPress.

Slik skal permalinkene se ut

Sannsynligvis så dreier nettstedet ditt seg om noe spesielt, og da vil også artiklene omfatte dette temaet. Temaet omtales ofte i SEO-sammenheng som «nøkkelord». Denne artikkelen dreier seg om SEO med WordPress, og da vil dette være nøkkelordet for artikkelen. Google, og andre søkemotorer, bruker nøkkelord for å identifisere hva artikkelen dreier seg om.

En sentral del av SEO er å repetere nøkkelordet i løpet av artikkelen – men minst like viktig er det at nøkkelordet eksisterer i lenken til nettstedet.

En standard adresse på nettstedet vårt (som kjører WordPress) ville sett slik ut:
http://www.seoartikler.no/?page_id=4934

Det er lite SEO-vennlig, og vil kunne være med på at du ikke klatrer på søkeresultatene. Går man inn i «Permalenker» på WordPress-panelet, så vil man dog kunne endre på dette slik at innleggsnavnet kommer med i adressen, og vil da se slik ut:
http://www.seoartikler.no/enkle-triks-for-bedre-seo-med-wordpress

Bruk de SEO-innstikkene som finnes for WordPress

Det finnes et hav av gode innstikk der ute, som alle har et formål – å hjelpe deg med å rangere høyere i søkeresultatene. Gjør et enkelt søk etter SEO på WordPress.org, og se de mange innstikkene som finnes. Enkelte er lastet ned over 14 millioner ganger, noe som skulle gi en indikasjon på at også du bør bruke det.

Vi anbefaler også at du leser vårt innlegg om anbefalte SEO-plugins til WordPress. Spesielt mener vi at innstikket WordPress SEO by Yoast er et såkalt «must» for alle som kjører denne plattformen.

Du bør ha et XML-sidekart

Se for deg at du har en lærebok på nærmere 600 sider, der du bare ønsker å lese om noe spesifikt som står i det ene kapitlet. Uten innholdsfortegnelse blir det vanskelig å finne frem, selv om det fortsatt er mulig. Slik kan man sammenligne et WordPress-nettsted som ikke har XML-kart. Google vil klare å finne frem blant sidene dine, men sjansen er stor for at de går glipp av mye.

Derfor vil du med et XML-sidekart fortelle Google akkurat hvor mange sider du har, hvor ofte de oppdateres og hvor søkemotoren kan finne de. Du behøver ingen ytterligere kunnskaper om verken HTML, PHP eller XML for å lage et slikt. Du laster simpelthen ned et innstikk som automatisk gjør jobben for deg.

Bruk Google Authorship på blogger

Det er på ingen måte bekreftet, men man må tro at Google velger å belønner bloggere og forfattere som benytter Google Authorship i søkeresultatene. Du har helt sikkert sett de i søkeresultatene – når det dukker opp bildet til en person ved siden av navnet. Da har eieren av nettstedet rett og slett lagt til en HTML-attributt i innlegget, som forteller Google hvem som har skrevet innlegget.

For å gjøre dette kreves det at du har en Google Pluss-profil. Du legger simpelthen følgende kode et sted i single.php-fila di i WordPress, og bytter ut «din id» med den aktuelle ID-en din hos Google+:

<link rel=”author” href=”https://plus.google.com/u/0/din_id_her″/>

Link til relevante poster

En nettside må sammenlignes med en by for å forstå dette. Se for deg nettstedet ditt som byen, mens linkene mellom ditt eget nettsted er veiene. Uten veiene er det vanskelig å ta seg frem i byen. På samme måte er det vanskelig å finne frem på nettstedet dersom det ikke finnes lenker mellom de ulike delene.

Google ønsker derfor at du lenker til relevante innlegg på nettstedet ditt. Det finnes en del innstikk som gjør dette automatisk, men det beste er å personlig velge ut relevante lenker, slik at du er hundre prosent sikker på at stoffet faktisk er relevant.

SEO- hjelp utenfra?

Metodene som er nevnt i denne artikkelen er ikke vanskelige å utføre, men det tar litt tid hvis man ikke er kjent med hvordan WordPress fungerer. Alternativet til selv å sette opp alt som er nevnt i denne artikkelen er å få hjelp til WordPress fra et web byrå, som gjør slikt i sitt daglige virke. Da kan man få satt opp plugins samt konfigurert dem på en skikkelig måte med en gang.

Lykke til 🙂

Les neste innlegg:

Kommentarer til dette

Nyeste innlegg fra SEOartikler:

Hvordan skrive en artikkel

Mange sitter på skrivekunnskaper som er over gjennomsnittlig gode, men sliter allikevel med å produsere […]

Fem tips til SEO for blogg og bloggere

Driver du egen blogg, der du ønsker å klatre i søkeresultatene? Da nytter det som […]

Ingen kan garantere deg førsteplass i Google

Det finnes mange SEO-eksperter der ute, og etter hvert som søkemotorene har blitt stadig viktigere […]

Dette sier Google om SEO og søkemotoroptimalisering

Google er selve guden av alle søkemotorer, og de fleste vil lytte til hva giganten […]

Slik gjør du en SEO-konkurranseanalyse

Dersom du har drevet med webutvikling en stund, så har du kanskje opplevd at du […]