Hvordan fungerer søkemotorene?


En søkemotor har primært en oppgave – å gjøre det stoffet som er på nett tilgjengelig for Internett-brukeren. Dessuten ønsker man å se det beste og mest relevante innholdet, så det må indekseres. Det er en svært omfattende oppgave å skanne igjennom alt innhold på internett for å så sortere det for menneskelig bruk, så derfor er det svært interessant å se nærmere på hvordan søkemotorene fungerer.

Se for deg at internett er en storby, med veier som kobler sammen de ulike delene av byen. Uten veiene ville man ikke kunne kommet seg fra A til B, og på samme måte kan man sammenligne dette med lenker på nettet. Søkemotorene må crawle disse lenkene for å få en oversikt over hvilken vei som fører hvor, og for å skape et organisert nettverk som du kan navigere frem i.

Søkemotorene bruker altså spiders/crawlers (roboter) for å finne frem til de mange milliardene med internettdokumenter som finnes. Når de finner en side, så leser de gjennom koden og tildeler nettstedet en plass på en gigantisk harddisk. Du kan nesten ikke tenke deg til hvor mange terrabytes disse diskene innehar, og hvor kraftige maskinene er. Når du utfører et søk hos Google, så tar det gjerne bare noen millisekunder før du får tilgang til flere hundre tusen resultater. Imponerende?

Å gi relevante svar

Den viktigste oppgaven til en søkemotor, er å gi svar som er relevante på det søkeren lurer på. Mange legger inn et søk av typen «hvordan koke poteter», og da gjelder det å presentere et nettsted som faktisk gir svar på dette spørsmålet. Det er mange faktorer som spiller inn på hvordan søkemotorene rangerer nettstedene som dukker opp i resultatene, noe som kalles for SEO.

Den viktigste faktoren for hvilke nettsteder som blir ansett som relevante i forhold til søkefrasen, er popularitet. Er nettstedet ditt godt besøkt, har mye aktivitet og mange som lenker til det, så får du automatisk høy «PageAuthority» hos Google. Da vil nettstedet ditt automatisk rangere høyere, ettersom søkemotoren anser det som et godt nettsted. Det er dog ingen manuell manipulering av søkeresultatene. Alt skjer via algoritmer, slik at ingen kan påvirke resultatene på andre måter enn å «lure» robotene.

Det er naturligvis ikke offentlig kjent nøyaktig hvordan søkemotorene fungerer – da ville jo hvem som helst kunne ha manipulert resultatene til sitt eget beste. Men det er altså forsket mye på emnet – SEO – og det er mye en selv kan gjøre for å gi sitt eget nettsted større sjanser for å rangere høyere.

Google forteller hvordan du gjør det bra

Vel, på sett og vis. Google har ikke laget noen 1-2-3-guide til hvordan du kommer øverst på ønsket søkeord, men de har selv publisert en kort forklaring som sier hvordan man kan tilrettelegge sitt eget nettsted for SEO.

Første bud er å lage nettstedet for brukerne, og ikke for søkemotorene. Ikke lag ett innhold for søkemotorene, og et annet for brukerne (ofte omtalt som cloaking). Videre vil det være viktig å ha en simpel navigasjonsstruktur, der både mennesker og maskiner enkelt kan finne frem. Samtlige undersider på nettstedet bør kunne nås via en statisk tekstlenke.

Google sier også at man bør skape et nyttig nettsted, med unik informasjon. Det vil også være viktig å beskrive hva hver enkelt side inneholder (META-attributter), og man må alltid ha beskrivende <TITLE>-tagger og ‘ALT’-attributter på både bilder og hyperlenker. Dessuten anbefaler de selv at man bruker nøkkelord som legges inn i URL-en, i stedet for lange tallkoder og lignende. Du kan lese mer om hvordan man lager søkevennlig artikler her.

Kommentarer til dette

Nyeste innlegg fra SEOartikler:

Hvordan skrive en artikkel

Mange sitter på skrivekunnskaper som er over gjennomsnittlig gode, men sliter allikevel med å produsere […]

Fem tips til SEO for blogg og bloggere

Driver du egen blogg, der du ønsker å klatre i søkeresultatene? Da nytter det som […]

Ingen kan garantere deg førsteplass i Google

Det finnes mange SEO-eksperter der ute, og etter hvert som søkemotorene har blitt stadig viktigere […]

Dette sier Google om SEO og søkemotoroptimalisering

Google er selve guden av alle søkemotorer, og de fleste vil lytte til hva giganten […]

Slik gjør du en SEO-konkurranseanalyse

Dersom du har drevet med webutvikling en stund, så har du kanskje opplevd at du […]