Slik gjør du en SEO-konkurranseanalyse
Dersom du har drevet med webutvikling en stund, så har du kanskje opplevd at du ikke lykkes med å rangere høyt i søkemotorene. En av årsakene kan være at du faktisk gjør SEO-jobben feil, men vanligvis er det ofte på grunn av at konkurransen om akkurat ditt søkeord er overdrevet stor. Derfor gjør man en SEO-konkurranseanalyse for å finne ut hvem man har å konkurrere mot.
I denne artikkelen skal vi derfor se på hvordan du kan gjøre en konkurranseanalyse av SEO. Som ved all idrett og konkurranse, så vil du kun vinne dersom du vet hvordan dine konkurrenter opptrer.
Keep your friends close, but keep your enemies even closer.
Så enkelt kan det også sies om SEO, og dine konkurrenter på nettet.
Hvem er egentlig konkurrentene dine?
Det er vanskelig å analysere konkurransen, dersom du ikke vet hvem konkurrentene dine er. I enkelte bransjer og nisjer er det en enkel sak å finne frem til de, spesielt hvis du har en bedrift som vanligvis opererer utenfor internett. Men i mange tilfeller er det ikke like enkelt – konkurrenten kan være både en som opererer i samme nisje, eller et nettsted som rett og slett rangerer høyt på akkurat det søkeordet du sikler etter.
Listen over konkurrenter kan til slutt bli veldig lang, og du klarer neppe å få has på alle. Men lag en liste over de som rangerer høyest på de søkeordene som du ønsker, og memorer de. Disse er i hovedsak dine konkurrenter.
Gjør så en analyse av konkurrentene
Ikke tenk at du ikke skal besøke konkurrentens nettside fordi at du ikke ønsker at de skal få flere treff – nå gjør du en SEO-konkurranseanalyse, og da er det beste du kan gjøre å herme etter de som gjør det bra. Stikk innom nettsidene til konkurrentene, og finn ut hva de har gjort for å rangere så høyt på de aktuelle nøkkelordene. Sjekk URL-ene, innholdet og så videre, og lær av de som faktisk har lyktes.
Deretter kan du også se nærmere på hvilke nøkkelord konkurrentene dine bruker. Se om de gjør det på en annen måte enn deg, og kanskje det er derfor de har lyktes bedre.
Se på innlenkene til nettstedet
Kanskje har konkurrenten din en hel haug med store nettsteder som lenker inn til dem – da vil det være lite du kan gjøre. Lenker fra anerkjente nettsteder anses av Google som veldig god SEO-juice. Allikevel kan du kanskje hente inspirasjon her, og prøve å kontakte de samme nettstedene som lenker til konkurrenten din for å høre om de også vil lenke til deg. Det finnes flere verktøy som du kan bruke, som Backlink Anchor Text.
PageRank, Index og sosiale medier
De punktene vi nevner ovenfor er kanskje de viktigste, men også mindre SEO-ting vil være gjeldende. Sjekk for eksempel hvilken PageRank nettstedet har. Jo høyere, jo bedre, og den vil ha noe å si for plasseringen i søkeresultatene. Dessuten kan du også sjekke hvor mange sider som er indeksert – kanskje finner du ut at her er det umulig å ta opp konkurransen.
Er bedriften tilstede på sosiale medier? Google kan belønne slik bruk, spesielt da med tanke på Google+ som er søkemotorens eget nettsamfunn.
How to do SEO for multistores?
Nyeste innlegg fra SEOartikler:
Search Engine Optimization (SEO) er avgjørende for å forbedre synligheten til en finansiell sammenligningsside og […]
Mange sitter på skrivekunnskaper som er over gjennomsnittlig gode, men sliter allikevel med å produsere […]
Driver du egen blogg, der du ønsker å klatre i søkeresultatene? Da nytter det som […]
Det finnes mange SEO-eksperter der ute, og etter hvert som søkemotorene har blitt stadig viktigere […]
Google er selve guden av alle søkemotorer, og de fleste vil lytte til hva giganten […]
Kommentarer til dette