Slik skriver du artikler for SEO


SEO blir stadig viktigere for å oppnå trafikk til nettstedet, og et av de enkleste grepene du kan gjøre er å produsere innhold som er tilpasset søkemotorer som Google og Bing. Riktignok er det viktig at innholdet også skal gi mening når et menneske leser det, slik at det kan være en utfordring å opprettholde en balanse som både menneske og maskin skal få noe ut av. Derfor har begrepet SEO-artikler oppstått, og vi skal i denne guiden forklare deg hvordan du selv kan skrive slike artikler.

Før du i det hele tatt vurderer å skrive artikler for SEO, så må du være innforstått med et par ting. Det er ikke snakk om å skrive et par artikler og så tro at nettstedet skal rangere høyere – her må det jobbes hardt, og produseres flere titalls med artikler, i tillegg til at artiklene må være velskrevne. Artikkelen må ikke bare være velskrevet og godt formulert, den må også rette seg mot nøkkelord som er tilpasset ditt nettstedinnhold. I tillegg skal hyperlenker blandes inn, for å gi den komplette SEO-artikkelen.

Sliter du allerede nå med å holde tunga rett i munnen, eller føler at dette blir for tidkrevende, så anbefaler vi at du setter bort arbeidet til noen som selger SEO-artikler. Da kan du heller fokusere på lenkebygging og annen SEO-jobb, mens noen andre skriver artiklene for deg.

Videre i denne guiden vil vi trinn for trinn vise hvordan du best mulig skriver en artikkel som egner seg vel så mye for søkemotorer, som for mennesker.

1: Finn noe å skrive om, og begrens det

Det første du må gjøre, er å finne et interessant tema som kan matche med innholdet på nettstedet ditt. Ikke ta deg vann over hodet, men skriv om noe du tror leserne dine (og søkemotorene) vil finne interessant i samsvar med det som ellers finnes på nettsiden din. Hvis du klarer det, så er det perfekt med en ny innfallsvinkel på et kjent tema, eller informasjon som kanskje ikke finnes andre steder. Underholdende og unike tekster er en sikker vinner både for menneske og maskin.

Deretter må du tenke på at artikkelen må være velskreven, både for søkemotorer og lesere. Velskreven artikler vil dra mer trafikk, og kanskje vil du til og med dra nytte av at den blir delt i sosiale medier. I tillegg vil gode artikler kunne få gratis innlenker fra andre nettsteder som skriver om det samme temaet, og slik er du i gang med å optimalisere nettstedet ditt.

keyword

2: Bestem deg for nøkkelord du vil fokusere på

Et nøkkelord er et spesifikt ord som artikkelen gjennomgående skal inneholde, uten at det blir unaturlig. Nøkkelordet er det søkeordet som oftest brukes i søkemotorer for å finne stoff om det aktuelle temaet. Det kan også være en lengre frase, som for eksempel «beste flyttebyrå i Oslo». Da kan man fokusere seg inn på besøkende som søker etter dette, eller gjøre det langt mer generelt ved å bare rette artikkelen mot «flyttebyrå Oslo».

Det er først og fremst robotene – og ikke leserne – som drar nytte av nøkkelordene. De «crawler» igjennom nettstedet ditt, og fanger opp nøkkelordene som går igjen i artikkelen. Her er det dog viktig å holde det balansert. De teller også opp hvor mange ganger ordet er brukt i artikkelen, sjekker om det er skrivefeil og ellers hvordan grammatikken er bygd opp. Derfor fungerer det ikke med Google Translate-tekster.

En enkel huskeregel er:
«Bruk helst nøkkelordet/frasen kun én gang per avsnitt. Må du bruke det flere ganger, så kan bruke andre varianter – som for eksempel ‘ringen’ i stedet for ‘nøkkelringen’, dersom sistnevnte er frasen din.»

3: Skrive artikkelen

Som vi allerede har nevnt et par ganger, så er det viktig at artikkelen er skrevet på godt norsk, og ikke inneholder (noen) grammatiske feil. Tittelen bør dessuten være relevant i forhold til nøkkelordet, og bør inneholde det. Del opp artikkelen i naturlige avsnitt, og bruk mellomtitler som av og til også inkluderer det aktuelle nøkkelordet. Dessuten er det viktig at nøkkelordet brukes tidlig i teksten, så vel som helt på slutten.

Underveis, eller eventuelt helt til slutt, bør du også sjekke hvor hyppig du bruker nøkkelordet ditt. Det finnes verktøy som Keyword Density Analyzer, som sjekker hvor hyppig du bruker nøkkelordet i teksten. SEO-eksperter anbefaler at man har en prosent mellom 1-3 når man skriver artikler for SEO.

4: Inn- og utlenking

Når artikkelen er ferdig, så er det viktig at du bruker lenking aktivt. Da snakker vi ikke om å lenke i hytt og gevær, men at du gjør det fordi det finnes annet stoff der ute som du tror er interessant for leseren. Du kan også velge å legge lenkene til noen av nøkkelordene dine, men da er det viktig at du lenker til en nettside av høy kvalitet som har en bra struktur. Relevante lenker er gull verdt for at artikkelen skal bli ansett av Google som bra.

I tillegg er det viktig å få andre nettsteder til å linke inn til deg. Har du skrevet en bra artikkel, så vil lenkene etter hvert komme av seg selv. Det skader uansett ikke å gjøre litt jobb selv, der du kan poste artikkelen på sosiale medier som Facebook eller Google+, samtidig som du naturligvis kan høre med venner og bekjente om de kan være interessert i å lenke til artikkelen din.

Kommentarer til dette

Nyeste innlegg fra SEOartikler:

10 essensielle tips for å forbedre SEO for finansielle sammenligningssider

Search Engine Optimization (SEO) er avgjørende for å forbedre synligheten til en finansiell sammenligningsside og […]

Hvordan skrive en artikkel

Mange sitter på skrivekunnskaper som er over gjennomsnittlig gode, men sliter allikevel med å produsere […]

Fem tips til SEO for blogg og bloggere

Driver du egen blogg, der du ønsker å klatre i søkeresultatene? Da nytter det som […]

Ingen kan garantere deg førsteplass i Google

Det finnes mange SEO-eksperter der ute, og etter hvert som søkemotorene har blitt stadig viktigere […]

Dette sier Google om SEO og søkemotoroptimalisering

Google er selve guden av alle søkemotorer, og de fleste vil lytte til hva giganten […]