Fire SEO-tips for lenkebygging


Å bygge lenker til og fra nettstedet er kanskje den mest utfordrende jobben med SEO, men også den som gir mest betydning og størst resultat. Som ved det meste her i livet så får man lite gratis, og slik er det heller ikke med lenker. Derimot er det faktisk slik at det som regel er gratislenkene som betyr mest når det kommer til lenkebygging.

Det høres kanskje utrolig ut, men får du en gratis innlenke så skal du hoppe i taket. Naturlige lenker er det søkemotorer som Google liker best, og de kan faktisk slå hardt ned på kjøp og salg av lenker. Men slike lenker dukker sjeldent opp (med mindre du skriver noe meget bra) – så derfor må vi heller se på andre måter å drive lenkebygging på.

Herunder kommer våre fire beste tips til hvordan du kan praktisere lenkebygging.

Lag en informativ blogg for selskapet ditt.

Vi tar det viktigste steget først – det å ha en blogg på nettsidene til bedriften din er faktisk så viktig at enkelte ingeniører i Google selv har anbefalt det. Innenfor lenkebygging er det heller ikke noe ukjent fenomen, så det har definitivt gitt resultater for mange. Hold bloggen din oppdatert med relevant og nyttig stoff, der du både lenker til andre aktører, og etter hvert plukker opp gratislenker fra relevante nettsteder.

Få kundene dine til å lenke til deg.

Dette steget avhenger litt av hvilken type bedrift du driver, men dersom du er i kontakt med kunder som har egne nettsider, så kan det lønne seg å be om en link fra dem. Akkurat på samme måte som om du skulle ha gitt dem en t-skjorte med logoen din på, så ber du heller dem klistre logoen din på nettsidene deres – og naturligvis med en lenke som forhåpentligvis gir deg litt SEO-juice.

Skriv aktuelt innhold, og lær av andre.

Google elsker nyheter, og stoff fra de siste månedene vil være langt mer relevant enn gammelt stoff. Dessuten elsker også andre folk nye historier, så det gjelder å holde seg oppdatert. Skriv om ting som har skjedd i det siste, og gi det din egen vinkling. Kanskje kan du også gi bort noe gratis, dersom en blogger legger igjen en lenke til nettstedet ditt? Mulighetene er nærmest uendelige.

Produser innhold som det frister å lenke til.

Klarer man å få innholdet til å spre seg «viralt», så er mye av jobben gjort. Du må ikke skrive en killer-sak, men det kan være en enkel sak som gjør det interessant for andre å lenke til den. Kanskje er saken så teit at mange nettsteder vil synes det er greit å lenke til den. Humor er også et veldig godt virkemiddel, for en teknikk som mange kaller for «linkbait».

Lag dine egne lenker.

Det enkleste du kan gjøre – dersom du ikke har råd eller ikke ønsker å kjøpe lenker – er å besøke blogger, diskusjonsforumer, kommentarfelter eller gjestebøker. Legg igjen en relevant lenke til nettstedet ditt, og du har fått litt gratis SEO. Pass på at du ikke gjør det for mye, for da vil lenkene nulles og ut ikke være verdt noe.

Kommentarer til dette

Nyeste innlegg fra SEOartikler:

10 essensielle tips for å forbedre SEO for finansielle sammenligningssider

Search Engine Optimization (SEO) er avgjørende for å forbedre synligheten til en finansiell sammenligningsside og […]

Hvordan skrive en artikkel

Mange sitter på skrivekunnskaper som er over gjennomsnittlig gode, men sliter allikevel med å produsere […]

Fem tips til SEO for blogg og bloggere

Driver du egen blogg, der du ønsker å klatre i søkeresultatene? Da nytter det som […]

Ingen kan garantere deg førsteplass i Google

Det finnes mange SEO-eksperter der ute, og etter hvert som søkemotorene har blitt stadig viktigere […]

Dette sier Google om SEO og søkemotoroptimalisering

Google er selve guden av alle søkemotorer, og de fleste vil lytte til hva giganten […]