Blir oversatte tekster sett på som duplikat?


Det er en omfattende jobb å produsere innhold til nettstedet sitt, spesielt dersom det skal være unikt. Det enkleste i mange tilfeller er å finne det noen andre har skrevet om temaet tidligere, men da bør det helst være på et annet språk slik at søkemotorene ikke anser innholdet som duplikat og kopiering. Da kommer problemstillingen som mange SEO-folk spør seg – vil søkemotorene anse oversatte tekster som duplikatinnhold?

Det korte svaret på det er: Nei. En oversatt tekst er på ingen måte noe duplikat, men en frittstående tekst som er skrevet helt unikt av en annen forfatter enn den opprinnelige teksten. Derfor kan det heller ikke straffes som duplikat, selv om kilden er henvist til i teksten og man kanskje til og med bruker sitater på originalspråket.

Det er en helt vanlig praksis å oversette tekster, og verken Google, Bing eller andre søkemotorer vil straffe deg og nettstedet ditt for å utøve den. Det hadde vært ekstremt vanskelig å produsere innhold dersom det skulle vært slikt. Derimot blir problemstilling annerledes når vi snakker om automatisk oversatte tekster – som for eksempel ved bruk av Google Translate.

Hva synes Google om bruk av Google Translate?

Et noe spesielt spørsmål, med et noe spesielt svar. En blogger oppfanget for noen år siden en post fra en Google-ansatt, som i korte trekk forteller hva søkemotoren mener om redaktører som bruker Google Translate for å skaffe seg «unikt» innhold.

På nettsidene til Google oppgir de tydelig hva de synes om auto-generert innhold, som for eksempel ved bruk av datamaskiner til å oversette tekster. Dermed fraråder de bruk av Google Translate som tjeneste for å produsere innhold til nettstedet ditt. Du kan altså bli straffet for SEO-fusk, og du er dessuten heller ikke sikker på at innholdet er unikt. Andre kan ha gjort det samme før deg, og kopiert akkurat den samme teksten.

Derfor er konklusjonen grei – oversetter du tekstene dine selv – så er du innafor og behøver ikke bekymre deg. Bruker du derimot auto-tjenester, så bør du vurdere å skifte strategi.

Kommentarer til dette

Nyeste innlegg fra SEOartikler:

10 essensielle tips for å forbedre SEO for finansielle sammenligningssider

Search Engine Optimization (SEO) er avgjørende for å forbedre synligheten til en finansiell sammenligningsside og […]

Hvordan skrive en artikkel

Mange sitter på skrivekunnskaper som er over gjennomsnittlig gode, men sliter allikevel med å produsere […]

Fem tips til SEO for blogg og bloggere

Driver du egen blogg, der du ønsker å klatre i søkeresultatene? Da nytter det som […]

Ingen kan garantere deg førsteplass i Google

Det finnes mange SEO-eksperter der ute, og etter hvert som søkemotorene har blitt stadig viktigere […]

Dette sier Google om SEO og søkemotoroptimalisering

Google er selve guden av alle søkemotorer, og de fleste vil lytte til hva giganten […]